|
gollum
Vieras
|
 |
« : Syyskuu 01, 2008, 09:29:18 » |
|
Noh, mikä on kansan mielipide? Perustelut on kans kivoja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Johanna
|
 |
« Vastaus #1 : Syyskuu 01, 2008, 09:33:18 » |
|
Maalla kissan vapaana pitäminen on järkevää - kaupungissa ei. Ja kissan "oikeus" on saalistaa luonnosta eläimiä.
Mun mielestä maalla kissan vapaana pitäminen on ihan OK siitä on jopa paljon hyötyä, kun kissa pyydystää esim. myyriä tai hiiriä, jotka aiheuttavat tuhojaan. Kaupungissa tai tiheään asutuilla alueilla ei mun mielestä ole kovinkaan fiksua pitää kissaa vapaana.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Well, opinions are like assholes. Everybody has one. - Harry Callahan
|
|
|
|
antagonismi
|
 |
« Vastaus #2 : Syyskuu 01, 2008, 09:49:26 » |
|
Kissaa ei todellakaan pitäisi ikinä missään olosuhteissa päästää ulos vapaana. Kissalle riittää ulkoilutus valjaissa. Sisäkissa on ihan yhtä onnellinen kuin ulkokissa. Ulkona on liikaa vaaroja vapaalle kissalle että päästäisin koskaan omaani vapaasti juoksemaan siellä.
Tuollaiset vaihtoehdot tuli ruksittua.. Itselläni ei siis kissaa ole, mutta se tuskin tässä on pääasia. Kissaa en pitäisi enkä tahtoisi muidenkaan pitävän irti ulkona, koska ne ovat vaaraksi itselleen kulkemalla autoteiden läheisyydessä ja muuten liikenteen lähellä. Saattavat jäädä auton alle vahingossa tai kuskin tahallisen päälleajon takia (näitäkin tapahtuu). Kissa toki voi ja saa ulkoilla, mutta kaupunkialueella etenkin valjaissa. En itse maallakaan pitäisi kissaa irti pihalla, koska omien kokemusten perusteella kissa karkaa herkästi tai joutuu petoeläinten päivällispöytään. Ja kyllä, sisäkissa on varmasti yhtä onnellinen kuin ulkokissa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Any clod can have the facts, but having opinions is an art.
|
|
|
|
viulistii
|
 |
« Vastaus #3 : Syyskuu 01, 2008, 09:51:39 » |
|
^^nuiden Johannan sanomien lisäksi Sisäkissa on yhtä onnellinen kuin ulkokissa. Ei se sisäkissa tiedä mitään vapaanaolosta ja ei siitä siis kärsi. Toinen asia olisi jos kissa ensimmäiset vuoden-pari olisi ulkoillut vapaasti maalla ja sitten yhtäkkiä joutuisi kokonaan sisäkissaksi kaupunkiin. Meillä ainakin maalla kun on kesannolla peltoja naapurilla, hiiriä ja myyriä on niin paljon että niitä on hyvä rajoittaa. Kissat siis rajoittaa tätä kesantopellon villiä elämää eikä päästä liian paljon hiiriä yms omalle tontille. Kissa saa liikuntaa ja raitista ulkoilmaa En itse tosin ymmärrä että jotkut ei kissaansa leikkaa jos ulkona vapaasti pääsevät juoksemaan. Siinä on hirmuinen kissalauma kohta jaloissa, jos ei tyttöä leikkaa, joita sitten yrittää myydä, siinä usein onnistumatta  Lisäksi niistä voi hyvinkin tulla sisäsiittoisia kun esimerkiksi kissa A:n poika käy vähän "nusasemassa" äitiään. I've Seen That when I was little... ja järkytyin. Meillä tosin pentuja ei ihan riesaksi asti tullut mutta pari vahinkopentuetta kuitenkin vuonna nakkisämpylä. Sen jälkeen leikkuutettiin kissat ja ongelma ratkaistu siltä osin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
rinsessa
|
 |
« Vastaus #4 : Syyskuu 01, 2008, 09:53:01 » |
|
Palaan varmaan tähän aiheeseen vielä uudestaan. Mulla on kissoja ja ne pääsee ulos, ne myöskin pyytävät ulos. Ja ne kärsisi jos eivät pääsisi ulos, koska ovat tottuneet metsästämään ja muutenkin touhuamaan ulkona. Ja tiedän, mitä laki sanoo asiasta. Ja gollum, kiva, että laitoit aihees pystyyn. Tää varmasti herättää keskustelua 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
oman elämänsä rinsessa. eiku.
|
|
|
|
tahruska
|
 |
« Vastaus #5 : Syyskuu 01, 2008, 09:56:42 » |
|
Tosi korvessa ymmärrän kissan vapaana pitämisen, jos lähimpään taloon on matkaa tyyliin kilometri tai enemmän, ja autoliikenne ympärillä tositosi niukkaa. Silloin ne tuskin häiritsevät naapureita tai onnistuvat tapattamaan itseään.
Olen itse asunut irtokissoista tykkäävän talon vieressä koko kasvuikäni (tällä hetkellä naapurissa puolivillejä kissoja 2-15, tuskin tietävät itsekään tarkkaa märää), ja sitä kautta oppinut kertakaikkiaan inhoamaan vapaana kaupungissa kulkevia katteja. Lasten hiekkalaatikko kissojen vessana, katteja aina pihapöydillä, tuoleilla, auton konepellillä ja pyörien välissä, pyrkimässä sisään ja aiheuttamassa allergiaselle veljelle hengitysoireita. Tulipa joskus joku autossa sisälläkin yllättävän pitkän matkaa, kun oli lastausvaiheessa hypännyt salaa kyytiin... Ties kuin moni niistä on kuollut auton alle 100m päässä olevalla moottoritiellä, enkä usko että kukaan varsinaisesti saa niiden läsnäolosta lisäarvoa elämäänsä.
Oman kissan jos joskus hankin, se saa kyllä pysyä sisällä. Lemmikin tarkoitushan on kuitenkin olla omana seurana ja ilona, seuraa tuskin kovin paljoa on ötökästä joka käy sisällä syömässä ja lähtee taas reissuun, kunnes jää lopullisesti jollekin matkalleen...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Akka
|
 |
« Vastaus #6 : Syyskuu 01, 2008, 10:17:05 » |
|
Maalle jotenki kuuluu ulkokissat. Siellä on ihan eri tavalla lääniä olla ulkona ja ei ole häiriöksi naapureille pahemmin. Sit tälleen taajamassa miusta kissojen paikka on sisällä tai sit ulkoillessa valjaissa. Suoraan sanottuna vituttaa täälläkin, ku tulevat nurkkiin kuseksimaan. Anopin kissat on kans hyvä esimerkki siitä, et ei kannata opettaa ulkokissaksi jossain rivarissa ja sit muuttaa kerrostaloon.. Ne on vaan päästettävä ulos. Yks kissa siltä on jo lahdattu ja uuden otti tilalle. Naapurit valittaa ku mouruuvat makkarin ikkunan alla ja sit tepastelee pitkin autojen konepeltejä. Hiekkalaatikotkin saa oman osansa.
Maalla ok. Taajamassa/kaupungissa/kylällä ei.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sodassa ja rakkaudessa - kaikki on sallittua, tai ainakin melkein.
|
|
|
|
Päivi
Vieras
|
 |
« Vastaus #7 : Syyskuu 01, 2008, 10:23:04 » |
|
Tökkäsitpäs muurahaispesään  Mä olen mieltä että voisin ehkä (ISO ehkä) kuvitella pitäväni kissoja ulkokissoina, jos asuisin jossain aivan korvessa, missä ei olisi vaaraa jäädä auton alle. Ts monta kilometriä julkisista teistä syrjässä. Ihan varma en siltikään ole, raatsisinko ne päästää... jäähän muut vaarat, loukut ja ketut ja niin edelleen. Ja sitäpaittis, miksi maksaa montasataa kissasta, joka sitten ei ole kotona ilonani. - Mitä luonnonvaraisiin eläimiin tulee niin pikkulinnut pesivät puissa, ja jos katti jonkun kiinni saa niin so? Myyrien ja hiirien saalistaminen taas on vain plussaa. Sisäkissa tai valjasteleva kissa on kyllä onnellinen sekin, edellyttäen että sillä on tilaa ja virikkeitä. Omani eivät kovasti tunnu ulos kaipaavankaan - vain Simo tuntuu nauttivan valjastelusta, eikä sekään aina. Maya on mieluummin sisällä, vaikka saa nähdä, muuttuuko asia, kun nyt saatiin tuo jonkinmoinen tarhantapainen valmiiksi. Summa summarum - tää äänestys on ihan idioottimainen 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Amantes
|
 |
« Vastaus #8 : Syyskuu 01, 2008, 10:36:14 » |
|
Maalla kissan vapaana pitäminen on järkevää - kaupungissa ei. Ja kissan "oikeus" on saalistaa luonnosta eläimiä.
Mun mielestä maalla kissan vapaana pitäminen on ihan OK siitä on jopa paljon hyötyä, kun kissa pyydystää esim. myyriä tai hiiriä, jotka aiheuttavat tuhojaan. Kaupungissa tai tiheään asutuilla alueilla ei mun mielestä ole kovinkaan fiksua pitää kissaa vapaana.
Näin. Asumme maalla ja meillä molemmat kollit leikattu ja ovat onnellisia että saavat pihalla aikaa viettää,joten en sitä heiltä ikinä riistäisi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Päivi
Vieras
|
 |
« Vastaus #9 : Syyskuu 01, 2008, 10:41:10 » |
|
Joo, jäi mainitsematta, että tietenkin katit pitää leikkauttaa, olivat sitten ulko- eli sisäkissoja! Lukuunottamatta jalostuskissoja, mutta NE nyt ei kyllä ravaile irtaallaan 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
gollum
Vieras
|
 |
« Vastaus #10 : Syyskuu 01, 2008, 10:43:01 » |
|
Tökkäsitpäs muurahaispesään  Aina välillä siihen on syytä ... En pitäisi omaa kissaani vapaana koskaan, eikä luonnonvaraiset eläimet ole kissanruokaa. Hyvin hyvin korvessa on musta ok jos pitää kissaa vapaana kunhan sillä on vaikka panta missä kello, jotta terveet eläimet ei jää sen saaliiksi. Tosin ulkoa kissa saa helposti tauteja ja matoja, eli rokotukset ja säännöllinen eläinlääkärissäkäynti ja madotus on muistettava. Ja leikkauttaminen tietenkin myös, vaikka se oma kissa olisikin uros mutta etenkin naaraalle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
tiu
Ui koiraa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #11 : Syyskuu 01, 2008, 10:52:56 » |
|
Kissaa ei todellakaan pitäisi ikinä missään olosuhteissa päästää ulos vapaana. Kissalle riittää ulkoilutus valjaissa. Sisäkissa on ihan yhtä onnellinen kuin ulkokissa. Ulkona on liikaa vaaroja vapaalle kissalle että päästäisin koskaan omaani vapaasti juoksemaan siellä.
Valitsin nuo vaihtoehdot. Itselläni on kissoja ollut ihan pienestä lapsesta asti ja silloin kun asuttiin maalla, ne saivat kulkea vapaasti ulkona. Ikävä kyllä. Sillä kyllä niitä kissoja kuolikin. Jos eivät jääneet auton alle, niin katosivat todennäköisesti petoeläinten saaliina. Minulle kyllä kissat on niin rakkaita, etten missään tapauksessa halua tahallani aiheuttaa mitään vaaratilanteita niille. Ennen käytin toista kissaamme ulkona valjaissa ja se kyllä tykkäsi siitä kovin. Mutta kun otettiin sille tuo persialainen kaveriksi, niin ei ole pyytänytkään enää ulos.
Onhan se tietysti ihmiselle helpompi päästää kissat ulos, eipähän tarvitse keksiä kissalle virikkeitä sisällä, mutta kyllä minä mieluummin tässä asiassa ajattelen sitä, mikä on kissan turvallisuuden kannalta parempi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
mustaherukka
Ui koiraa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #12 : Syyskuu 01, 2008, 10:53:54 » |
|
Kissat saavat minusta olla ulkona maaseudulla, isoissa asutuskeskuksissa kuuluvat sisälle. Kissan luontoon kuuluu metsästysvietti, joten ulkona ollessaan kissa pyydystää pienriistaa vaikka saisikin kotoaan kaiken ruokansa. Kulkukissoista en minäkään pidä, vaan koen sen eläinrääkkäyksenä. Vaikka kissa on itsenäinen eläin, kuuluu silläkin olla koti ja oma ruokkija. Hallitsemattomasti sikiävät kissat eivät ilahduta ketään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Amantes
|
 |
« Vastaus #13 : Syyskuu 01, 2008, 10:59:10 » |
|
Onhan se tietysti ihmiselle helpompi päästää kissat ulos, eipähän tarvitse keksiä kissalle virikkeitä sisällä, mutta kyllä minä mieluummin tässä asiassa ajattelen sitä, mikä on kissan turvallisuuden kannalta parempi.
En tiedä ajatteleeko joku oikeasti noin,mutta meillä on ainakin sisälläkin kissoille virikkeitä. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Gilraen
Vieras
|
 |
« Vastaus #14 : Syyskuu 01, 2008, 11:44:13 » |
|
Pitkän aprikoinnin jälkeen päädyin ruksimaan jotain muuta. Asia ei ole mustavalkoinen. Mun kissani ovat sisäkissoja, satunnaisesti valjastelevia sellaisia. Mulla ei tulisi mieleenikään päästää niitä vapaina ulkoilemaan, asuimmepa sitten maalla tai kaupungissa. Liikaa vaaroja. Kuitenkaan en näkisi mahdottomana, että korvessa asuessani, hiiriongelman vaivatessa hankkisin hiirikissan. Jonkinnäköisen moraalisen keskustelun paikka se itseni kanssa olisi, mutta luulempa silti, että ennemmin antaisin elävän hiirenpyydyksen liikkua vapaana maillani kuin jakaisin kotini/piharakennukseni valtavan hiiripopulaation kanssa. Saman asian tosin saattaisi ajaa pieni terrieri, hmm...  Siitä, ovatko sisäkissat yhtä onnellisia kuin vapaasti ulkoilevat, en osaa sanoa. Kuinka kukaan tietää, mitä kissan pään sisällä tapahtuu? En minä ainakaan. Kaipa on onnellisisa sisäkissoja ja onnelisia ulkokissoja ja myöskin onnettomia molemmissa. Se ei ole ainoastaan ulkoilumahdollisuuksista kiinni, kissan onnellisuus. Toki sisälle teljetyt ulkokissat tapaavat olla onnettomia, ennenkuin sopeutuvat uuteen asiaintilaan. Kaikki eivät sopeudukaan. Voimakkaammin varmasti kaipaavat silti vapaana ulkoilua kuin ne, joilla ei siitä kokemusta olekaan. Tajunnanvirtaa. Olikohan muuta? -Joo oli. Päivin kanssa samaa mieltä leikkausasiasta. Vehkeet pois vapaana ulkoilevilta. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|